یکشنبه، ۵ مرداد ۱۴۰۴
این سؤال شاید یه زمانی مسخره بود. چون قبلاً لباس تا وقتی پاره نمیشد، تعویض نمیشد. اما امروز؟ فصل عوض میشه، ترند عوض میشه، و همه چیز یهجور عجیبی ما رو هل میده سمت یه پیراهن دیگه، یه شلوار دیگه، یه ست جدید... اینجاست که فست فشن وارد میشه. یه غول خوشگل و پرفروش که داره هم سیاره رو میبلعه، هم آرامش ذهن ما رو.
فست فشن یعنی تولید انبوه لباس با سرعت بالا، قیمت پایین، کیفیت معمولی و طراحی ترندمحور. برندهایی مثل Zara، H&M، Shein و Bershka از پیشتازای این سبکن.
هدفشون چیه؟ سریعترین واکنش به مد روز. یعنی امروز توی تیکتاک یه شلوار بگی مد میشه، یه هفته بعد توی ویترین فروشگاهه.
چون نسل Z:
بهروز بودن رو ارزش میدونه
با شبکههای اجتماعی بزرگ شده
دنبال استایل خاص و متفاوت میگرده
بودجهی زیاد نداره، ولی تنوع میخواد
فست فشن دقیقاً این خواستهها رو میدونه. الگوریتمهای فروش توی اینستاگرام، تیکتاک و حتی شاپیفای، دقیقاً با مدل ذهنی این نسل تنظیم شدن.
مطالعهها نشون میده که بهطور میانگین هر آیتم فست فشن فقط ۷ بار پوشیده میشه قبل از اینکه یا کنار گذاشته بشه یا دور ریخته بشه. حالا فکر کن این همه منابع، انرژی، آب و نیروی انسانی برای ۷ بار پوشیدن؟!
خرید لباسهای فست فشن یه جور دوپامینهیت سریع ایجاد میکنه. حس هیجان، تنوع، حس خاص بودن. اما خیلی زود از بین میره. نتیجه؟ چرخهی بیپایان «دیدن-خواستن-خریدن-پشیمونی».
بهمرور، ذهن ما شرطی میشه که آرامش و رضایت رو فقط توی خرید ببینه. این، اثر روانی بلندمدت داره.
خیلی از برندهای فست فشن ادعای "اکو فرندلی" یا "پایداری" دارن ولی در عمل فقط یه تاکتیک بازاریابیه. توی کمپینهای سبز، شعار میدن، ولی پشت پرده همون روندهای آلودهکننده، استثمارگر و ناپایدار رو ادامه میدن.
مثلاً بعضی برندها فقط ۵٪ از خط تولیدشون «سازگار با محیط زیست» هست ولی کل برندشون رو سبز نشون میدن.
واقعیت اینه که فست فشن بدون تقاضا وجود نداره. اگه ما نخریم، اونا تولید نمیکنن. پس این داستان فقط دربارهی برندها نیست، دربارهی ما هم هست. اینکه:
چقدر به هویتمون از طریق لباس فکر میکنیم
چقدر بهجای کیفیت، به قیمت نگاه میکنیم
چقدر دنبال ترندیم، نه ماندگاری
بهجای ۳۰ تا تیشرت ارزون، ۵ تا لباس با کیفیت بگیر که واقعاً دوستشون داری و خوب ست میشن.
اپلیکیشنها و فروشگاههای زیادی هستن که لباسهای دست دوم، شیک و تمیز ارائه میدن. ارزونتر و دوستدار طبیعت.
برندهایی که ترکیب استایل، کیفیت و آگاهی هستن، مسیر متفاوتی میرن. تمرکز روی دوام، طراحی فکرشده، و ارتباط با ورزشکاران واقعی.
الگوریتمها برای کلیک ساخته شدن. ولی تو میتونی انتخاب کنی چی رو لایک کنی و دنبال چی بری. اینطوری کمکم از بازی ترند بیپایان جدا میشی.
ما قرار نیست فشن رو کنار بذاریم. قراره باهوشتر، آگاهتر و مسئولانهتر لباس بخریم.
قراره بدونیم پشت هر لباس، یه داستانه: داستان محیط زیست، کارگر تولیدی، منابع طبیعی، و در نهایت شخصیت خودمون.
تو قرن ۲۱، استایل فقط پوشیدن نیست؛ یه انتخاب فرهنگیه.
اگه دنبال استایلی هستی که هم مینیماله، هم موندگاره، هم هوای زمین رو داره، سری به riwo.ir بزن. اینجا لباسهایی هست که بیشتر از ۷ بار پوشیده میشن، چون قراره باهات بمونن. 👕🌱